Usuwanie wgnieceń metodami termicznymi czy PDR? Co skuteczniejsze?

Grad, spadające gałęzie, stłuczka parkingowa czy akty wandalizmu są powodem wielu niegroźnych, ale nieestetycznych wgnieceń na samochodach. Warto wiedzieć, że istnieją metody, które pozwalają na szybkie, a przy tym niedrogie pozbycie się wgniotek. 2 często stosowane sposoby to PDR oraz metoda termiczna. Który z nich warto wybrać, by usunąć wgniecenie z samochodu?

Na czym polega usuwanie wgnieceń metodą PDR?

Usuwanie wgnieceń metodą PDR swoją nazwę wzięło od angielskiego zwrotu Paintless Dent Repair, który można przetłumaczyć dosłownie jako „bezlakierowa naprawa wgnieceń”, co oznacza, że reperowane elementy nie wymagają ponownego lakierowania. Ma ona zastosowanie, gdy struktura pokrycia karoserii nie została naruszona podczas powstania wgniotki. Do jej usuwania zastosować można metodę wypychania oraz wyciągania, w zależności od lokalizacji uszkodzenia. Wymagane jest posiadanie szerokiej wiedzy w tym zakresie oraz specjalnych urządzeń, dlatego trudno dokonać naprawy w domu. Ile kosztuje taka usługa w profesjonalnym zakładzie? Nie sposób jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Warto skonsultować się z wykonawcami napraw w celu ustalenia ceny, usuwanie wgnieceń PDR, czyli bez lakierowania, oferuje www.wgniecenia.pl, firma z Bielska-Białej. Z pewnością udzieli informacji na temat przewidywanych kosztów prac.

Co to jest usuwanie wgnieceń metodami termicznymi?

Metoda termiczna to kolejny ze sposobów na usuwanie wgnieceń bez lakierowania. Opiera się w niej na dokładnym oczyszczeniu naprawianej powierzchni, a następnie nagrzaniu jej do temperatury około 80°C - 90°C za pomocą pistoletu wytwarzającego gorące powietrze. Bardzo ważne jest precyzyjne ogrzanie miejsca uszkodzenia, nie zaleca się podnoszenia temperatury powierzchni oddalonej od niego dalej niż o 1 cm. Następnym krokiem jest nagłe schłodzenie powierzchni od temperatury kilku stopni poniżej zera. W warsztatach samochodowy wykorzystuje się do tego specjalne spraye chłodzące, które są bezpieczne dla karoserii, suchy lód lub spray ze sprężonym powietrzem. Wiele osób decyduje się także na domowe przeprowadzenie prostowania wgnieceń przy użyciu wrzątku lub suszarki do włosów i wody z kostkami lodu, jednak warto pamiętać, że istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia karoserii podczas takich działań.

Co wybrać – usuwanie wgnieceń metodami termicznymi czy PDR?

Chcąc usunąć wgniecenie jedną z opisanych przez nas technik należy przede wszystkim zwrócić uwagę na rozmiar wgniotki. W przypadku sposobu termicznego zaleca się, aby średnica uszkodzrnia nie przekraczała 5 cm, a głębokość nie była większa niż 1/4 średnicy. Nie powinna być ulokowana na ostrych załamania karoserii. Warto także zaznaczyć, że prace nie mogą być przeprowadzone na wcześniej szpachlowanym elemencie, jak i z uszkodzonym lakierem. Usuwanie wgnieceń metodą PDR jest bardziej uniwersalne. Wymagane jest jedynie, aby nie doszło do uszkodzenia zewnętrznej powłoki. Bardzo doświadczony specjalista jest w stanie usunąć z karoserii praktycznie każde wgniecenie, nawet o dużych rozmiarach. Warto jednak zaznaczyć, że PDR nie powinien być stosowany na elementach wcześniej szpachlowanych, jak i bardzo głębokich uszkodzeniach, podczas których doszło do rozciągnięcia się blachy. W tych przypadkach konieczna będzie naprawa blacharska związana z koniecznością wyprostowania oraz ponownego malowania elementu.