Samodzielnie tworzone wizytówki firmowe a przestrzeń barw - co warto wiedzieć

Wizytówki firmowe są jednym z fundamentów współczesnego biznesu, pełniąc niezwykle ważną rolę. Wielu przedsiębiorców decyduje się je zaprojektować samodzielnie, jednak nie każdy wie, że poza wykonaniem projektu trzeba zadbać też o odpowiedni profil ICC, który musi być dołączony do pliku, a sama wizytówka powinna być stworzona w przestrzeni kolorów CMYK, lub też musi zostać do niej przekonwertowana.

Czym jest przestrzeń barw CMYK?

Materiały drukowane, oraz te, które przeznaczone są jedynie do wyświetlania na monitorze, bardzo różnią się od siebie zakresem stosowanych barw i zastosowanym sposobem jej uzyskania.

W świecie cyfrowym najpopularniejszą przestrzenią barw jest sRGB. Na monitorze barwy powstają poprzez mieszanie się światła, a w ten sposób może powstać o wiele więcej barw, niż ma to miejsce w przypadku druku. Aby zapewnić, by obraz widziany na monitorze wyglądał tak samo, jak ten, który zostanie wydrukowany, konieczne jest użycie w programie graficznym przestrzeni barw CMYK.

Podczas gdy kolory przestrzeni RGB i sRGB powstaje przez zmieszanie trzech barw, czerwonego, zielonego i niebieskiego, w druku używa się czterech kolorów farby, którymi są cyjan, magenta, żółty i czarny. Zakres barw możliwy do uzyskania w druku jest o wiele węższy niż to, co można obserwować na monitorze. Na papierze nie da uzyskać się między innymi bardzo jaskrawych, wręcz odblaskowych i cukierkowych barw obecnych dziś wszędzie w sieci.

Profil ICC - co trzeba o nim wiedzieć, tworząc wizytówki firmowe?

Poza użyciem w programie barw właściwej przestrzeni kolorystycznej, należy też zadbać o obecność odpowiedniego profilu ICC, który jest plikiem dołączanym przez program graficznym do danego projektu i dzięki któremu maszyna drukująca wie, jak ma go traktować i jaka przestrzeń barw została użyta.

Nie wystarczy więc jedynie użyć w danym programie kolorów z przestrzeni CMYK, ale też trzeba przy zapisywaniu grafiki wybrać, jaki profil ICC ma być użyty, a profili takich istnieje wiele. Każda drukarnia może mieć inne wymagania, chociaż najczęściej używa się kilku najpopularniejszych. Zanim ukończy się więc projekt, trzeba skontaktować się z daną drukarnią, uzyskując informacje na temat profilu, który trzeba dołączyć do programu.

Niestety, nie każdy program graficzny posiada możliwość zapisania pliku w przestrzeni kolorystycznej CMYK, co dotyczy zwłaszcza programów darmowych. Istnieją jednak bezpłatne narzędzia, które pozwalają na konwersję gotowego projektu do tej przestrzeni, a dostępne one mogą być zarówno jako programy na komputerze stacjonarnych, jak i działać wyłącznie w trybie online.

W tym drugim przypadku gotowy projekt trzeba wysłać na stronę przy pomocy przycisku przesyłania pliku z dysku, a następnie można pobrać dany plik, który będzie już rozpoznawany przez urządzenia drukarskie jako prawidłowy plik w przestrzeni CMYK.

W przypadku narzędzi dostępnych na komputery, często procedura taka wiąże się z użyciem trybu tekstowego, lub otwarciem projektu stworzonego w darmowym programie w innym - często płatnym - narzędziu, co często mija się z celem, gdy wizytówkę chce stworzyć się za darmo. Więcej na temat drukowania wizytówek znajdziesz na https://www.drukowanieulotek.pl/wizytowki

Stosując się do powyższych porad, można stworzyć wspaniałe wizytówki firmowe, które jednocześnie przejdą weryfikację drukarni i będą świetnie prezentować się po ich wydrukowaniu.