Dla wielu osób pojęcie telefonii internetowej jest bardzo tajemnicze. Nie zdają sobie sprawy, że ta technologia jest już bardzo popularna i sami nieświadomie korzystają z niej przynajmniej kilkakrotnie w ciągu roku, chociażby dzwoniąc na infolinię swojego banku, czy operatora komórkowego. Obecnie technologia VoIP stałą się podstawowym narzędziem do zarządzania kontaktami firm z klientami. I to nie tylko tych dużych, ale coraz częściej też małych firm z dużą ilością klientów, jak sklepy internetowe.

VoIP – jak działa?

Z punktu widzenia przeciętnego użytkownika, stacjonarny telefon VoIP nie różni się niczym szczególnym od zwykłego telefonu. Wygląda podobnie, wybieranie numeru niewiele się różni. Dopiero idąc dalej, do samej realizacji połączenia, widać znaczne różnice.

Telefon stacjonarny potrzebuje do realizacji połączenia aktywnej linii telefonicznej, do której podłączony jest konkretny numer telefonu. Może wykonywać tylko jedno połączenie jednocześnie. Telefon VoIP realizuje połączenia przy użyciu protokołu IP, za pomocą Internetu. Zamiast klasycznego numeru telefonu są tutaj konta telefoniczne (SIP), a sama telefonia VoIP pozwala na przyjmowanie jednocześnie kilku połączeń i przełączanie ich pomiędzy użytkownikami. Podłączenie telefonu jest bardzo proste i nie wymaga dodatkowych akcesoriów – wystarczy komputer i łącze internetowe. Dodatkowo, telefonia internetowa posiada o wiele więcej możliwości, takich jak poczta głosowa, kolejkowanie połączeń, czy nawet wideorozmowy. Dla firm oprogramowanie jest jeszcze bardziej zaawansowane i pozwala na dużo więcej.

VoIP – telefonia internetowa bez tajemnic

VoIP w firmie

Technologia VoIP jest przełomową technologią, jeśli chodzi o zarządzanie komunikacją z klientami. Duże firmy nie muszą już posiadać setek linii telefonicznych z osobnymi numerami telefonów stacjonarnych, do których ciężko się dodzwonić przy wzmożonym natężeniu. Dzięki VoIP wystarczy połączenie internetowe, do którego można podłączyć dowolną ilość kont telefonicznych z wirtualnymi numerami. Połączenie telefoniczne można bez problemu kolejkować i przełączać do aktualnie wolnego pracownika, co znacznie przyśpiesza proces obsługi klienta. Wszystkie rozmowy można bez problemu rejestrować. Dodatkowo połączenia wewnętrzne między pracownikami są darmowe i nie wychodzą poza infrastrukturę firmową. Operatorzy VoIP oferują firmom także wiele usług dodatkowych, takich jak wirtualny faks, IVR (czyli automatyczne drzewo wybierania), oprogramowanie call center, telekonferencje i wiele innych.

Dzięki oferowaniu usług VoIP w modelu SaaS, technologie te dostępne są nie tylko dla dużych korporacji, ale także dla mniejszych firm. Każdy zainteresowany znajdzie odpowiednią ofertę dla możliwości swojej firmy.

VoIP dla domu

VoIP to technologia nie tylko dla firm. Równie skutecznie może sprawdzić się w domu. Główną zaletą jest oczywiście niski koszt połączeń i brak konieczności posiadania linii telefonicznej. Jakość połączeń telefonicznych jest często zauważalnie wyższa niż tradycyjnych połączeń stacjonarnych, a nawet połączeń komórkowych. Instalacja i obsługa telefonu jest bardzo prosta i nie wymaga dodatkowych akcesoriów. Dla osób, które dużo rozmawiają (szczególnie z zagranicą – brak roamingu!) jest to doskonałe rozwiązanie. Zwłaszcza, że wielu operatorów oferuje usługę bez umowy – na zasadzie kart prepaid. Dlatego też każdy może sobie tą usługę przetestować i ocenić, czy będzie dla niego odpowiednia.