W ostatnich latach można zaobserwować znaczący wzrost znaczenia usług internetowych. W sieci już nie tylko czytamy artykuły, oglądamy filmy czy przeglądamy media społecznościowe, ale także dokonujemy zakupów. Na prężny rozwój sektora e-commerce wpływa wiele czynników. Do głównych z nich należy zaliczyć większą dostępność i zróżnicowanie asortymentu, wygodę związaną ze zdalny zamawianiem, dostawę produktów do domu, a także możliwość zwrotu zakupów.
Wśród wymienionych zalet internetowych transakcji na szczególną uwagę zasługuje opcja zwrotu. Jest ona ważna dla klientów, ponieważ minimalizuje ryzyko strat w przypadku zakupu np. wadliwego produktu. Jeśli zamówiony towar okaże się niezgodny z opisem lub nieodpowiadający oczekiwaniom, konsument także może dokonać zwrotu. Kwestię oddawania zakupów reguluje kodeks cywilny. Zgodnie z jego zapisami każdy e-konsument ma prawo do odstąpienia od umowy i dokonania zwrotu w ciągu 14 dni od otrzymania produktu lub zawarcia umowy o świadczenie usług.
Forma i koszty zwrotu zamówień
Zwrot zamówienia może przebiegać na kilka sposobów. W większości przypadków klient musi samodzielnie zapakować i wysłać paczkę z zamówieniem na adres siedziby sklepu internetowego. Niektórzy sprzedający oferują jednak usługę kurierską, polegającą na wysłaniu pracownika firmy przewozowej do domu klienta. Po zgłoszeniu chęci zwrotu można oczekiwać wizyty wynajętego kuriera, który odbierze zapakowaną paczkę. Taka forma zwrotu jest wygodna, ponieważ nie wymaga od konsumenta samodzielnego nadawania przesyłki.
Kwestia kosztów związanych z wysyłką zwrotów również jest zależna od polityki sprzedawcy. Jeśli w regulaminie sklepu nie widnieje informacja o darmowych zwrotach, to opłaty pobierane przez firmę kurierską pokrywa osoba oddająca produkty. Coraz częściej można się jednak spotkać z opcją bezpłatnego zwrócenia artykułów. Sklepy z darmowym zwrotem zyskują wizerunek przyjacielskiego partnera transakcyjnego.
Odmowa przyjęcia zwrotu
Zgodnie z literą prawa zwrot towaru w sklepie internetowym przysługuje wszystkim e-konsumentom. Jednak ustawa przewiduje szczególne sytuacje, w których sprzedawca może odmówić powrotnego przyjęcia zamówienia. Podstawowym czynnikiem wpływającym na możliwość odmowy realizacji zwrotu jest uszkodzenie oddawanych artykułów lub pozbawienie ich oryginalnego metkowania.
Z brakiem akceptacji zwrotu możesz spotkać się również w momencie, gdy przekroczysz 14-dniowy termin, który upoważnia konsumentów do oddawania artykułów. Sprzedający nie musi także zgadzać się na przyjęcie zwrotu, gdy nie prowadzi on działalności, a jest osobą prywatną.
Z brakiem możliwości zwrotu musisz liczyć się także w przypadku zamawiania zapieczętowanych produktów, które po otwarciu ulegają zmianie właściwości higienicznych lub zdrowotnych. Odmowa zwrotu jest również uzasadniona przy chęci oddania produktów o krótkiej dacie ważności lub towarów, których ceny ulegają wahaniom na rynku finansowym.